W prewencji chorób nowotworowych warto stosować na co dzień następujące zasady odżywiania?


🥦 Wysoka podaż warzyw i owoców - w kolorowych warzywach i owocach znajdują się antyoksydanty, które mają potwierdzoną skuteczność w wspomaganiu leczenia niektórych rodzajów chorób nowotworowych. Także odpowiednie spożycie błonnika pokarmowego korzystnie oddziaływuje w profilaktyce nowotworów. Warto zwrócić uwagę na warzywa obfitujące w glukozynolany, grupę substancji zawierających siarkę, bogate w te substancje są warzywa krzyżowe, do których zaliczamy m. in. brokuly, brukselkę, kapuste, kalafior, rzodkiewke, rzepe, czy gorczyce.
🥗Podaż błonnika pokarmowego na odpowiednim poziomie wykazuje efekty prebiotyczne, wspierające rozwój korzystnych bakterii jelitowych. Produkty bogate w błonnik pokarmowy prawdopodobnie wykazują działanie ochronne w stosunku do nowotworu jelita grubego. Krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które powstają w wyniku fermentacji w jelicie, a przede wszystkim kwas masłowy, są czynnikami, które mogą wpłynąć na zatrzymanie cyklu komórkowego komórek zmienionych nowotworowo.
🍞 Produkty razowe o niskim IG. Dieta wysoko przetworzona o wysokim ładunku glikemicznym sprzyja rozwojowi otyłości powiązanej z chorobami nowotworowymi, jak i powstawaniu guzów. 
🐠 Odpowiednia podaż kwasów tłuszczowych omega-3. Kwasy z rodziny n-3 mogą przyczynić się do zmniejszenia zachorowalności na schorzenia nowotworowe, między innymi gruczołu sutkowego, jelita grubego, trzustki, gruczołu krokowego, płuc i żołądka
🍰 Niska podaż przetworzonych produktów - izomery trans KT, barwniki, wzmacniacze smaku zawarte w tego rodzaju produktach działają pro-nowotworowo. 
🥛 Fermentowane produkty mleczne - Produkty dostarczające wapnia prawdopodobnie wykazują działanie ochronne przed chorobą nowotworową jelita grubego. Dodatkowo zawierają bakterie kwasu mlekowego. 

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na:
🥓 Obróbkę kulinarną - Potencjalnie rakotwórcze są potrawy: pieczone, smażone, grillowane, a także żywność przetworzona, peklowana.
🍅 Wartość energetyczną diety - otyłość i nadwaga wynikające z nadwyżki kalorycznej wiążą się z podwyższonym ryzykiem zachorowania na raka okrężnicy, gruczolakoraka przełyku, raka piersi po menopauzie, trzonu macicy, nerki, raka trzustki oraz najprawdopodobniej zwiększają ryzyko rozwoju raka pęcherza moczowego.
🍿 Stopień przetworzenia i pochodzenie żywności - niektóre dodatki do żywności (np. błękit pantotenowy, azotan (III) sodu, azotan (V) sodu, butylohydroksyanizol) w większej ilości mogą mieć działanie rakotwórcze. Warto więc zadbać o to, by żywność była jak najmniej przetworzona i naturalna, a jej skład był możliwie najkrótszy. 
🥜 Świeżość produktów - rakotwórcze aflatoksyny najczęściej występują w niewłaściwie przechowywanych ziarnach zbóż, nasionach roślin strączkowych, orzechach, suszonych owocach (figach, rodzynkach), olejach roślinnych i przyprawach (pieprz, papryka, gałka muszkatołowa, imbir, kurkuma). Pamiętajmy, że produkt na którym znajduje się nawet niewielka ilość pleśni należy bezwzględnie wyrzucić.