Biorąc pod uwagę jak bardzo ważne jest dbanie o własne zdrowie i jego profilaktykę, wskazane jest monitorowanie parametrów własnego zdrowia w tym testosteronu. Odpowiednia dieta i tutaj może pomóc nie jednemu mężczyźnie poprawić co nieco własne życie, nie tylko pod kątem zdrowia, ale i wyników w sporcie jak i poprawie własnej płodności.

Warto więc zwrócić uwagę na swoją dietę i zastosować się do poniższych zaleceń wpływających na poziom testosteronu

  • Zadbać należy o odpowiednią ilość kalorii w Naszej diecie. Diety z dużym deficytem kalorii, szczególnie stosowane przed długi okres, będą sprzyjać obniżeniu się poziomu testosteronu.
  • Na prawidłowy poziom produkcji męskich hormonów wpływa odpowiednia podaż i jakość węglowodanów. Diety niskowęglowadanowe, sprzyjają podwyższeniu się poziomowi hormonów stresu, obniżając sam testosteron.
  • Niewskazane jest także korzystanie z diet niskotłuszczowych. Testosteron jako hormon steroidowy, budowany jest z substratów pochodzenia tłuszczowego. Zarówno kwasy tłuszczowe jednonienasycone, takie jak oliwa z oliwek, awokado, orzechy, nasiona, jak i kwasy tłuszczowe nasycone, np. mięsa, masło, olej kokosowy, korelują pozytywnie ze wzrostem testosteronu. Pamiętajmy jednak, że lepszym wyborem są te pierwsze, roślinne lub rybne źródła tłuszczy.
  • Do produkcji testosteronu nasz organizm potrzebuje ponadto witamin i minerałów, do najważniejszych z nich należą: witamina D, niacyna, cynk oraz antyoksydanty. Niedobór tych składników może pogarszać proces produkcji tego hormonu.
    • Warto zbadać poziom witaminy D w organiźmie. W okresie letnim wystawiać się na działanie promieni słonecznych, a w okresie od września do kwietnia suplementować witaminę D. W zależności od stylu życia i indywidualnej sytuacjji zdrowotnej suplementacja witaminą D, może być wskazana przez cały rok.
    • Produkty bogate w niacynę to mięso, ryby, rośliny strączkowe, drożdże, orzechy oraz migdały.
    • Cynk dostarcyć możemy poprzez spożycie pestek oraz nasion, roślin strączkowych, owoców morza, wątróbki, siemienia lnianego oraz kakao.
    • W antyoksydanty obfitują świeże warzywa i owoce, warto wybierać jarzyny intensywnie kolorowe oraz korzystać z różnych ich kolorów. Duża ilość tych produktów działa ochronnie na testosteron i jego produkcję.
  • Zaleca się ograniczać produkty wysokoprzetworzone, gotowe, typu fast-food oraz słodycze. Taka żywność sprzyja gromadzeniu się tkanki tłuszczowej, prowadząc do nadwagi i otyłości, co niekorzystnie wpływa na poziom hormonów steroidowych i ich metabolizmowi.
  • Zarówno zbyt wysoki poziom tkanki tłuszczowej, czyli nadwaga i otyłość, jak i bardzo niski jej poziom, nie sprzyjają optymalnemu poziomowi męskich hormonów.

Na podstawie powyższych wytycznych zachęcam do przeanalizowania swoich nawyków żywieniowych oraz styl życia i wprowadzenia zmian na lepsze w swoim życiu.

 

Z okazji zbliżającego się Dnia Chłopaka zachęcam do skorzystania z zakupu Bonu Upominkowego dla ważnej dla Ciebie osoby:

https://stopa.fitdietetyk.pl/sklep/produkt/vouchery/428d8de6-fa66-4288-9c05-ed31ece28123/ 

Zachęcam także do skorzystania z darmowcyh konsultacji dietetycznych wraz z analizą składu i masy ciała.